Marwa El-Sherbini - Mana Al-Mu'tasim Abad Ini?

pada 02 Ogos 2009



Marwa El-Sharbini (32, ahli farmasi dari Mesir, hamil 3 bulan) ditikam 18 kali hingga syahid semasa perbicaraan di sebuah mahkamah di Dresden, German

Maklumat lanjut:


Itulah wajah sebenar German rupanya, dan:
1) orang-orang di mahkamah: hanya melihat Marwa ditikam 18 kali
2) polis: tembak suami Marwa yang membantu, bukan penikam
3) Kerajaan German / EU: membisu, walaupun ia adalah 'hate crime'
4) Kerajaan / Media /NGO barat: membisu, tiada soalan hak asasi, keadilan
5) Dunia: membisu, walaupun ia adalah jenayah ke atas kemanusiaan.

Mana Al-Mu'tasim Abad Ini?

Kes Marwa El-Sherbini ini mengingatkan kita bagaimana Khalifah Abbasiyyah, Al-Mu'tasim (833 - 842) memerangi kerajaan Rom ekoran penghinaan terhadap seorang muslimah, yang terkenal dengan insiden "Waa Mu'tasimah!" (وا معتصماه).

* Nota: Ada beberapa versi tentang insiden ini, saya sedang usahakan kompilasi tepat, mohon dikemukakan jika ada. Namun, secara asasnya ialah seperti berikut:

Apabila tentera Rom menawan Malatya, ada seorang muslimah yang diperlaku dengan buruk oleh tentera penceroboh (ada yang mengtakan oleh seorang Yahudi). Muslimah tersebut menjerit "Wahai Al-Mu'tasim!" (وا معتصماه). Apabila berita muslimah ini sampai ke pengatahuan Al-Mu'tasim, beliau lalu mengerahkan angkatan tenteranya bagi membela muslimah tersebut, dengan kata-katanya yang terkenal:
  • “Wahai anjing-anjing Rom. Seandainya kepala bala tentera yang aku hantar sudah tiba di Rom, ekor bala tenteranya masih ada di sini”, atau versi lain:
  • ”Jika mereka tidak mengambil tindakan terhadap lelaki Yahudi itu, aku akan hantar batalion tentera, panglimanya di perbatasan Rom dan tentera terakhir berada di negeri ini”.
Dinukilkan bahawa rentetan peristiwa ini, Khalifah Al-Mu'tasim menghantar 30,000 tentera ke kota Amuriah di Rom dalam bulan Ramadhan 223H, dan mereka berjaya membukanya kepada Islam. Allahu Akbar!!!


Tindakan kita?
Mencegah dengan tangan (kuasa)? Lisan? Hati (selemah-lemah iman)?
Sekurang-kurangnya, sainlah petisyen bantahan atas talian [contoh]

0 komen:

Catat Ulasan