H1N1 - Swine Flu - Selsema Babi

pada 06 Ogos 2009

Senario global:

Panduan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia:
Laman Rasmi Influenza A (H1N1)

Peringatan Rasulullah S.A.W dan doa...


Nukilan di halaqah.net:
Kejadian Kematian Mengejut Kerana Wabak Penyakit Aneh

Rasulullah s.a.w. semasa hayatnya telah lebih dahulu bersabda: “Hitunglah ada enam peristiwa yang akan terjadi menjelang kiamat, iaitu kematianku, kemudian penaklukan Baitul Maqdis kemudian terjadinya kematian masal yang disebabkan oleh wabak penyakit yang akan menimpamu seperti penyakit Qu’as yang menimpa kambing.” (Diriwayatkan oleh Bukhari dalam kitab Shahihnya dari Anas bin Malik pada “Kitabul Jizyah wa al-Muwa‘idah”, juz 6, dan juga diriwayatkan oleh Ahmad dan At-Tabrani dari Mu’az bin Jabal.).

Penyakit Qu’as adalah penyakit yang biasanya menimpa haiwan-haiwan ternak di mana dengannya keluarlah cecair dari hidungnya, maka ia akan mati dengan cepat.

Kematian masal yang disebabkan oleh wabak penyakit telah sering terjadi di dunia ini. Wabak pertama terjadi semasa kerasulan Nabi s.a.w. Kemudian terjadi lagi pada masa khalifah Umar bin Khattab di Syam setelah penaklukan kota Baitul Maqdis, yang disebut dengan “Tha’un ‘Amwas”. (Lihat Fathul Baari, kitib Al-Jizyah wa al-Muwada’ah, juz ke-6.).

Wabak ta’un yang seumpama yang disebut oleh Rasulullah s.a.w. terhaji juga pada abad ini, sepertimana yang pernah terkenal dahulu sebagai “selsema burung” dan “selsema babi” dan sebagainya. Rasulullah s.a.w. menyebut hal itu ialah bila wabak itu terjadi sebagai petanda bahawa dunia ini telah hampir dengan saat kiamat. Wabak ini menyerang sesiapa sahaja tanpa mengira bangsa dan agama.

Bagi orang yang beriman, kematian yang disebabkan oleh wabak penyakit adalah termasuk dalam kelompok mati syahid bagi sesiapa yang dikehendaki Allah, sesuai dengan sabda Rasulullah s.a.w.: “Kemudian muncullah suatu penyakit terhadap kamu yang akan menjadikan anak cucu kamu dan kamu sendiri sebagai syahid di sisi Allah.” (Diriwayatkan oleh Ibn Majah dan Hakim dan disohehkan oleh Al-Albaani, lihat kitab beliau Sahih al-Jami’ al-Saghir.)

0 komen:

Catat Ulasan